V posledních dnech se poměrně intenzivně zabývám otázkou tramvajové trati do oblasti Zdib, kterou aktivně připravuje Praha ve spolupráci se Sč. krajem. O řešení této trati mě požádal také Martin Ševic, protože obec Dřínov s ní zásadně nesouhlasí. Trať by pro ně, jako pro řadu dalších obcí, znamenala nutnost přestupovat na tramvaj u Zdib, resp. Sedlce, a pak znovu přestupovat na metro v Kobylisích, přitom rozdíl jízdní doby oproti autobusu s vyhrazeným pruhem, by byl minimální a celková cestovní doba by se tím prodloužila. Klesla by také kvůli tomuto přestupu spolehlivost spojení. Obec by proto žádala, aby trať, pokud už má být realizována, vedla aspoň do Odoleny Vody, čímž už by se jim cestování zkrátilo, za předpokladu separované trati s rychlostí třeba 80 km/h.
Osobně se mi také nelíbí realizace navržené trati, jež má obsloužit jen okraj Zdib a skončit na poli kus od obce Sedlec, která je mimochodem nejmenší široko daleko (a trať do obce navíc ani nevede). Myslím si, že v takové podobě se jedná o naprostý pahýl, který navíc drtivé většině dnešních cestujících VHD dopravu prodlouží a zkomplikuje - a jedná se o velmi vytížené autobusové linky. Cestující to navíc může motivovat, aby místo autobusu dojeli na tramvaj, u níž bude velké P+R, autem. Zde si musíme uvědomit, že i dnes bývají kolony až ke Klíčanům, takže kvůli trati by se mohly ještě prodloužit. Mimochodem i kvůli IAD má logiku udělat P+R až v lokalitě, kde kolony nejsou, nabízí se proto Odolena Voda nebo Úžice (kde je dálniční nájezd).
Můj podrobnější názor si můžete přečíst také v diskusi zde: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f ... 30#p604943
Pokud máte zájem, odkaz na dokumentaci EIA je zde: https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1088
Dnes jsem se navíc pustil do nakreslení návrhu možného řešení trati, který můžete vidět v příloze. Je to skutečně spíše čára na mapě, chtěl jsem si mj. ověřit směrové poměry a uvědomuji si řadu slabých stránek návrhu. Na druhou stranu si myslím, že takovéto nebo obdobné řešení by bylo reálné a bylo by vhodným řešením, jak tuto oblast obsloužit kolejovou dopravou. Protože na vlak nebo vlakotramvaj to tady úplně není. A vzhledem už k dnešní poptávce by si oblast tramvaj zasloužila. A když uvážíte, že tramvaj určitě ještě podnítí rozvoj zástavby a že se v Odolce plánuje mezinárodní letiště...
Tramvajová trať Kobylisy - Zdiby - Klecany / Odolena Voda - Veltrusy - Kralupy
Moderátoři: Předsednictvo Sdop, Vedoucí projektů
-
- Předsednictvo Sdop
- Příspěvky: 1381
- Registrován: 8.8.2018 22:51:40
-
- Předsednictvo Sdop
- Příspěvky: 1381
- Registrován: 8.8.2018 22:51:40
Re: Tramvajová trať Kobylisy - Zdiby - Klecany / Odolena Voda - Veltrusy - Kralupy
Jen celkově ještě pár analytických detailů.
Zdiby a Klecany mají dohromady 7 000 hlášených obyvatel, ale podle tvrzení paní starostky Zdib jich reálně může být výrazně více (ve Zdibech odhadují ne 3 500, ale 5 500). Reálně tedy Zdiby a Klecany dohromady jsou už slušné město střední velikosti. Tomu odpovídá i poptávka po dopravě.
Další obce - oficiální čísla:
Sedlec - 357
Klíčany - 421
Panenské Břežany - 600
Odolena Voda - 6 000
Úžice - 935
návazné obce u Úžic:
Dřínov (477) + Újezdec (139) + Chlumín (497) + Hostín (311) + Vojkovice (815) + Zlosyň (489) = 2 728
návazné obce mezi Odolenou Vodou a Veltrusy:
Postřižín (1153) + Kozomín (439) + Zlončice (558) + Chvatěruby (551) = 2 701
Veltrusy - 2 111
Celkem tedy v Odoleně Vodě je 6 000 hlášených obyvatel a v celé obsluhované oblasti za Odolkou se bavíme o obcích, které mají dohromady 7 500 hlášených obyvatel.
Severní větev trati by tak obsluhovala oblast s nejméně 16 000 obyvatel, bez nadsázky ale můžeme rovnou odhadovat, že tu může žít aspoň 18 000 lidí, z nichž část má oficiálně trvalé bydliště v Praze.
Do toho jsem vůbec nezapočítával Kralupy nad Vltavou, pouze menší města a vesnice.
Kralupy samy mají 18 000 obyvatel, ale je to ORP a dopravní uzel, takže je pro mě hlavní jejich význam spíš jako cíle, kam lidé z této oblasti dojíždějí nebo tam přestupují (např. na Kladno nebo do severních Čech apod.).
Zdiby a Klecany mají dohromady 7 000 hlášených obyvatel, ale podle tvrzení paní starostky Zdib jich reálně může být výrazně více (ve Zdibech odhadují ne 3 500, ale 5 500). Reálně tedy Zdiby a Klecany dohromady jsou už slušné město střední velikosti. Tomu odpovídá i poptávka po dopravě.
Další obce - oficiální čísla:
Sedlec - 357
Klíčany - 421
Panenské Břežany - 600
Odolena Voda - 6 000
Úžice - 935
návazné obce u Úžic:
Dřínov (477) + Újezdec (139) + Chlumín (497) + Hostín (311) + Vojkovice (815) + Zlosyň (489) = 2 728
návazné obce mezi Odolenou Vodou a Veltrusy:
Postřižín (1153) + Kozomín (439) + Zlončice (558) + Chvatěruby (551) = 2 701
Veltrusy - 2 111
Celkem tedy v Odoleně Vodě je 6 000 hlášených obyvatel a v celé obsluhované oblasti za Odolkou se bavíme o obcích, které mají dohromady 7 500 hlášených obyvatel.
Severní větev trati by tak obsluhovala oblast s nejméně 16 000 obyvatel, bez nadsázky ale můžeme rovnou odhadovat, že tu může žít aspoň 18 000 lidí, z nichž část má oficiálně trvalé bydliště v Praze.
Do toho jsem vůbec nezapočítával Kralupy nad Vltavou, pouze menší města a vesnice.
Kralupy samy mají 18 000 obyvatel, ale je to ORP a dopravní uzel, takže je pro mě hlavní jejich význam spíš jako cíle, kam lidé z této oblasti dojíždějí nebo tam přestupují (např. na Kladno nebo do severních Čech apod.).
EDIT: Pro budoucí čtenáře fóra doplňuji odkaz na článek:
https://www.tram-bus.cz/stredni-cechy/t ... do-sedlce/
-
- Registrovaný uživatel
- Příspěvky: 1
- Registrován: 27.3.2019 12:38:28
Re: Tramvajová trať Kobylisy - Zdiby - Klecany / Odolena Voda - Veltrusy - Kralupy
Dobrý den, zajímavý článek odborněji popisující to co si myslí většina obyvatel v okolí nové tramvajové trati -"anti-komfort " nutnosti přestupu na tramvaj je zásadní... Zabýval se někdo více otázkou nasazování "hybridních BUSů" (trolejbusů) na tuto trať, tak aby se nemuselo přestupovat, BUSY by se dobíjely z trolejí a na konečných stanic (Kybylisy, Řež, Máslovice,Odolka...) . Na hlavní budované trati by klidně mohly být dvoje troleje - tramvajové i trolejbusové, když by místní linky trolejbusů dojely k trati, připíchly by se na trolej a šup po ní a kolejích až do Prahy - bez smradů a kolon...
Díky za info
Díky za info
-
- Registrovaný uživatel
- Příspěvky: 1
- Registrován: 15.5.2019 12:00:47
Re: Tramvajová trať Kobylisy - Zdiby - Klecany / Odolena Voda - Veltrusy - Kralupy
Bojím se, že protahovat TT ulicí Ke Zdibsku je nemožné. Proto asi zvítězila varianta překročení D8 a směr Líbeznice. Tenhle neuralgický bod zdibského kruháče, do kterého se stáhlo za posledních 20 let snad kromě skládky jaderného odpadu úplně všechno, bude v budoucnu ještě děsivější, než je teď. Tam je to vůbec špatně řešené. Posledně, co tam vznikl Lídl - neexistují k němu žádné chodníky, auta, co tam zajíždí, se točí na kruháčích, zastávka k D3 parku je skoro uvnitř areálu, bus tam zajíždí a vyjíždí tak komplikovaně, že to nemá obdoby. Kruháše nejsou zkapacitněny, ve špičkách ucpané všemi směry. Souhlasím, že končit TT v Sedlci je nesmysl a neřeší skoro nic. Asi se chce někdo nakapsovat na P+R tiketech, jinak to nevidím. Na výkresech TT není lávka pro cestující přes dálnici, takže když někdo dojede na konečnou a bude chtít jít do Lídlu, bude muset jet autem, přestože to bude od konečné vzdušnou čarou 50 metrů. Toto místo je tak špatně dopravně řešené, že náprava je možná snad jenom nějakým zásadním řešením, např. tunelové. Ale zpět k TT - návrh, aby pokračovala do Odolky je rozumný, ale kudy? Protahovat TT skrz tři kruháče? Ve špičce nabere tramvaj zpoždění i víc než 15 minut. Jediné řešení je vést TT jinudy, odbočit ji už před Starou poštou a vést polem okolo Zdibska vlevo, se zastávkou v Klecanech u Astraparku. Ostatně jsou tam ty bytovky, RD, blázinec...tam by se to vyplatilo. A pak TT pokračovat polema směr KLíčany. jak by se to líbilo zemědělcům? nevím. jak by dlouho trvala změna ÚP a odkup - nevím. Určitě dlouho. Ale taková tramvaj by měla smysl.