https://zdopravy.cz/jizdenkovy-chaos-v- ... hop-35077/
Myslím, že ani nepotřebujeme soukromníky na rozbití síťovosti, stačí politici. Dráha bude od prosince jeden velký bordel, a na IN 50, kterou jsem chtěl koupit asi rovnou seru, to nemá cenu. Myslím, že koupě auta bude opravdu jednodušší řešení než řešit, jakou jízdenku kde potřebuju. Nejhorší na tom považuju to, že se prostě aspoň nenavazuje na ten jednotný tarif... Škoda, dle mého názoru jsme měli díky ČD jeden z nejmodernějších odbavovacích systémů. Teď už budu muset za podobnou síťovostí jen na Slovensko nebo do západních zemí. Vlastně mě kromě Polska nenapadá jediný stát, který by to měl až tolik zkurvené...
Tarifní změny od prosince
Moderátoři: Předsednictvo Sdop, Vedoucí projektů
-
- Správce fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: 8.8.2018 21:24:01
Tarifní změny od prosince
Pro mou rychlou reakci mne prosím označte pomocí @ nebo mne citujte. Přijde mi notifikace do e-mailu.
-
- Člen Sdop
- Příspěvky: 1386
- Registrován: 8.8.2018 22:51:40
Re: Nečekání na přípoje - Arriva
Monopol není systém.
Jednání krajů je naprosto logické, nechtějí si nechat utíkat peníze z jízdného do kapes dopravců. Chyba je zcela jiná - že nemáme státní jednotný tarif, a to na všechny druhy dopravy a v přijatelné výši, nebo alespoň možnost snadno zakoupit přímou jízdenku, která by byla součtem dílčích jízdenek různých systémů.
S tou chválou na moderní a skvělý systém ČD bych to moc nepřeháněl - evidentně jejich e-shop stále neumí prodat jízdenky IDS, které oni sami jinak prodávají, dokonce ani dosud ve vlacích neumějí prodat jízdenky PID, a to obojí z jednoduchého důvodu, ČD chtějí, aby lidé primárně cestovali na jejich tarif, ze kterého mají větší ryto, přitom ty spoje současně dotuje kraj.
Jednoduché řešení mohou nabídnout i ČD tím, že zajistí prodej jízdenek IDS ve svém e-shopu. Jasně, to není tak jednoduché, ale také s tím neměly začínat teď, ale už před mnoha lety.
Jednání krajů je naprosto logické, nechtějí si nechat utíkat peníze z jízdného do kapes dopravců. Chyba je zcela jiná - že nemáme státní jednotný tarif, a to na všechny druhy dopravy a v přijatelné výši, nebo alespoň možnost snadno zakoupit přímou jízdenku, která by byla součtem dílčích jízdenek různých systémů.
S tou chválou na moderní a skvělý systém ČD bych to moc nepřeháněl - evidentně jejich e-shop stále neumí prodat jízdenky IDS, které oni sami jinak prodávají, dokonce ani dosud ve vlacích neumějí prodat jízdenky PID, a to obojí z jednoduchého důvodu, ČD chtějí, aby lidé primárně cestovali na jejich tarif, ze kterého mají větší ryto, přitom ty spoje současně dotuje kraj.
Jednoduché řešení mohou nabídnout i ČD tím, že zajistí prodej jízdenek IDS ve svém e-shopu. Jasně, to není tak jednoduché, ale také s tím neměly začínat teď, ale už před mnoha lety.
Oznámení moderátora:Mimochodem, tyto dva příspěvky jsou naprostý offtopic, takže navrhni, kam a jak se mají přesunout, případně je přesunu do nového tématu v dopravní sekci fóra.
-
- Správce fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: 8.8.2018 21:24:01
Re: Nečekání na přípoje - Arriva
Kdyby šel implementovat prodej IDS do eshopu, neměl bych s tím problém. Teď se ale na rok vracíme do doby kamenné - do ústeckého kraje už si nekoupíš jízdenku online.
Jednotný tarif, který je cenou ještě výše než obyčejné jízdné ČD bez možnosti i té pitomé IN 25 za pár stovek, díky čemuž na tu slevu dosáhne téměř každý je pro mě nepřijatelný. Ideální stav by byl, kdyby bylo jízdné pro všechny na úrovni IN 50, což je sice utopie, nicméně by to sklidilo ovoce. Stav od prosince výrazně zhorší pohled veřejnosti na veřejnou dopravu a cena jednotného tarifu tomu bohužel nijak nepomůže. Taktéž mě mrzí zrušení celodenních síťových jízdenek, s čímž, co jsem tak pochopil, jednotný tarif taky nepočítá. On obecně moc nepočítá s turistickými jízdenkami, což je škoda.
Přemýšlel jsem nad zpátečními jízdenkami a došel mi hlavní důvod, proč existují - logistika při jízdě ze stanice s pokladnou do zastávky, kde pokladna není, cestující má jízdenku již zakoupenu a nemusí to řešit vlakový personál. Sleva je spíš jen symbolická a ty jízdenky jsou poměrně dost využívány. Kdyby se zrušily, věřím, že se skokově zvýší prodeje jízdenek u průvodčích, což jistě nikdo nechce.
Příspěvky prosím přesuň, jak uznáš za vhodné, děkuji.
Jednotný tarif, který je cenou ještě výše než obyčejné jízdné ČD bez možnosti i té pitomé IN 25 za pár stovek, díky čemuž na tu slevu dosáhne téměř každý je pro mě nepřijatelný. Ideální stav by byl, kdyby bylo jízdné pro všechny na úrovni IN 50, což je sice utopie, nicméně by to sklidilo ovoce. Stav od prosince výrazně zhorší pohled veřejnosti na veřejnou dopravu a cena jednotného tarifu tomu bohužel nijak nepomůže. Taktéž mě mrzí zrušení celodenních síťových jízdenek, s čímž, co jsem tak pochopil, jednotný tarif taky nepočítá. On obecně moc nepočítá s turistickými jízdenkami, což je škoda.
Přemýšlel jsem nad zpátečními jízdenkami a došel mi hlavní důvod, proč existují - logistika při jízdě ze stanice s pokladnou do zastávky, kde pokladna není, cestující má jízdenku již zakoupenu a nemusí to řešit vlakový personál. Sleva je spíš jen symbolická a ty jízdenky jsou poměrně dost využívány. Kdyby se zrušily, věřím, že se skokově zvýší prodeje jízdenek u průvodčích, což jistě nikdo nechce.
Příspěvky prosím přesuň, jak uznáš za vhodné, děkuji.
Pro mou rychlou reakci mne prosím označte pomocí @ nebo mne citujte. Přijde mi notifikace do e-mailu.
-
- Člen Sdop
- Příspěvky: 1386
- Registrován: 8.8.2018 22:51:40
-
- Předsednictvo Sdop
- Příspěvky: 100
- Registrován: 9.8.2018 9:58:01
Re: Tarifní změny od prosince
Změny v tarifu od prosince jsou skutečně zvláštním krokem zpět, protože tím mizí síťovost ze železnice. Ovšem něco mi říká, že ta síťovost byla do teď iluzivní a tento přechodový krok je asi trochu nutný. Vidíme to právě na tom, že kultura jediného dopravce nevybízí nikoho na trhu, aby začal vyvíjet společný systém, který by tu síťovost vyřešil. Každému dopravci by se přeci vyplatilo, kdyby jeho rezervační systém uměl prodat i návazné jízdenky, třeba s drobnou přirážkou. Proč to nedělá? Myslím, že je to právě zvykem, že všechno za nás zařizoval stát a ČD, a ČD se teď rozhodli, že to nebudou zařizovat, a ostatní dopravci nejsou připraveni převzít vlastní iniciativu, což se jim nedivím, když sotva začínají jezdit v závazku a s tím mají práce víc než dost.
Dosavadní síťovost ale byla očividně iluzivní. Vidíme to právě na tom, že se teď rozpadá kvůli rozhodnutí jediného dopravce, že je mu komerčně výhodnější se o síťovost nesnažit. Ač s ním nesouhlasím a taky nesouhlasím vůbec s principem jeho komerčního chování, holt je takhle ten systém nastavený a nemůžeme komerčnímu monopolu moc nakazovat. Síťovost nám tedy mizí a je to myslím dobrá příležitost si uvědomit, že nebyla nikdy dotažená a že to chce začít jinak. Ne skrze monopol jediného dopravce, ale skrze výhodnou spolupráci všech dopravců. Kterým asi může pomoci i stát, ať je tu aspoň k něčemu.
Srovnejme to ale taky s ostatními módy - co autobusy? Kdy byly autobusy síťové? Nikdy nebyly. Až posledních 10 let objevují kraje možnost autobusy zasíťovat. A diví se tomu někdo? Bál se někdy někdo jet autobusem, protože si nemohl koupit jízdenku na internetu? Nebál. Stejně to bude s vlaky. Pokud si nebudeme moct koupit jízdenku na internetu, prodá nám ji bez problému průvodčí ve vlaku hned po přestupu (alespoň doufám, tak jsem to zatím ve všech krajích slyšel). Takže to není pro cestujícího nic náročného.
A co auta? Ta jsou skutečně síťová. A to je jejich konkurenční výhoda oproti hromadné dopravě, jejíž prameny jsem nikdy moc nepobral. Kde se bere to lidské právo, bez vlastního přičinění řidiče jezdit zadarmo po celé republice? Pokud některé silnice provozuje stát, některé kraj a některé obec, jakým štěstím se stalo, že mají jednotný tarif? No to není žádné štěstí, oni žádný jednotný tarif nemají, protože vůbec žádný tarif nemají. To, že je jízda na silnici zadarmo, je myslím jedním z velkých omylů současné civilizace. Ale nechci se v tom teď motat. Protože kdyby někdo navrhl mýtné na všech silnicích, které by si určoval sám jejich provozovatel, jinými slovy kdyby zanikla síťovost v individuální dopravě, to by byl teprve poprask, který by se s nějakými ČD a IDS vůbec nedal srovnat.
Dosavadní síťovost ale byla očividně iluzivní. Vidíme to právě na tom, že se teď rozpadá kvůli rozhodnutí jediného dopravce, že je mu komerčně výhodnější se o síťovost nesnažit. Ač s ním nesouhlasím a taky nesouhlasím vůbec s principem jeho komerčního chování, holt je takhle ten systém nastavený a nemůžeme komerčnímu monopolu moc nakazovat. Síťovost nám tedy mizí a je to myslím dobrá příležitost si uvědomit, že nebyla nikdy dotažená a že to chce začít jinak. Ne skrze monopol jediného dopravce, ale skrze výhodnou spolupráci všech dopravců. Kterým asi může pomoci i stát, ať je tu aspoň k něčemu.
Srovnejme to ale taky s ostatními módy - co autobusy? Kdy byly autobusy síťové? Nikdy nebyly. Až posledních 10 let objevují kraje možnost autobusy zasíťovat. A diví se tomu někdo? Bál se někdy někdo jet autobusem, protože si nemohl koupit jízdenku na internetu? Nebál. Stejně to bude s vlaky. Pokud si nebudeme moct koupit jízdenku na internetu, prodá nám ji bez problému průvodčí ve vlaku hned po přestupu (alespoň doufám, tak jsem to zatím ve všech krajích slyšel). Takže to není pro cestujícího nic náročného.
A co auta? Ta jsou skutečně síťová. A to je jejich konkurenční výhoda oproti hromadné dopravě, jejíž prameny jsem nikdy moc nepobral. Kde se bere to lidské právo, bez vlastního přičinění řidiče jezdit zadarmo po celé republice? Pokud některé silnice provozuje stát, některé kraj a některé obec, jakým štěstím se stalo, že mají jednotný tarif? No to není žádné štěstí, oni žádný jednotný tarif nemají, protože vůbec žádný tarif nemají. To, že je jízda na silnici zadarmo, je myslím jedním z velkých omylů současné civilizace. Ale nechci se v tom teď motat. Protože kdyby někdo navrhl mýtné na všech silnicích, které by si určoval sám jejich provozovatel, jinými slovy kdyby zanikla síťovost v individuální dopravě, to by byl teprve poprask, který by se s nějakými ČD a IDS vůbec nedal srovnat.